قصد نشان دادن دریا دارد

دبیرستان پسرانـــــه
دوره اول رواق

مؤمــــن

متفکـــر

اهـــل اراده

مدرسه رواق با رویکرد تربیت‌محوری و برنامه‌های فرهنگی متنوع، به پرورش علمی و اخلاقی دانش‌آموزان می‌پردازد. 

آخرین اخبار و رویدادها

خبرهای متنی و تصویری و اطلاعیه‌ها

خبر متن‌

خادمان رواق

تیم اجرایی رواق در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر میباشد:

مدیر راهبردی

علی اجل لوئیان

مدیر مجتمع

احمد محققیان

مدیر دبیرستان

حسین چاووشی

سوالات متداول

پرتکرار ترین سوالاتی که از ما پرسیده میشود

پرسش و پاسخ

رواق، ایوان مصفای تربیت و خانه‌ای پر محبت و جدی است. جایی برای زندگی هدفمند و رشد و بالندگی آینده‌سازان نخبه میهن اسلامی؛ افرادی مـؤمـن، متـفــکر، و اهل اراده.

انگیزه و تخصص معلمانی شایسته و راهبری فرد به فرد معلم راهنمایی دلسوز و مقتدر، طبق نقشه راه تربیتی مدرسه و با رعایت اصول ده‌گانه تربیتی، گرد هم آمده تا رشد و نمو دانش‌آموزان در باغ رواق رقم بخورد.

اگر آموزش را در معنای عُرفی خود، به معنای انتقال اطلاعات و دانش‌ها بدانیم، تربیت نه در مقابل آن، بلکه فراتر از آن است، یعنی نشاندن آموزش‌ها بر جان فکر و قلب دانش‌آموزان و ساختن انسان‌هایی متعالی.

موارد آموزشی و درسی، جزء مهم و شرط لازم فرآیند تربیت است و تربیت محور بودن به معنای آموزش هدفمند و روشمندی است که به وسیله همراهی معلم‌راهنما، دانش‌آموز را صیرورت و حرکت داده و فکر و قلب او را می‌سازد.

اگر بخواهیم در یک کلام بگوییم، زمینه‌سازی رشد و بالندگی جوانانی نخبه با سه ویژگی مـؤمـن، متـفــکر، و اهل اراده.

معلم راهنما انسانی شریف با دغدغه‌های الهی است.

معلم راهنما، تعلیم را آغشته به اکسیر محبت و اقتدار و کرامت و ملایمت می‌کند و با مراعات تداوم و احتیاط و رازداری و دیدن، در جان دانش‌آموزانش می‌ریزد و تربیت را عینیت می‌بخشد.

او با بچه‌های خود زندگی می‌کند، روحش با روح آنان گره می‌خورد و در غم و شادی با آن‌ها شریک می‌شود. از مشکلات آنان با خبر است و دلسوزانه پیگیر رفع آن مشکلات و رشد دانش‌آموزانش است.

در انضباط و قوانین مدرسه، جدی، محکم و آرام است و در درس دانش‌آموزان مخصوصاَ دانش‌آموزانی که نیاز به کمک دارند، پیگیری مستمر دارد. با خانواده‌های دانش­آموزانش در ارتباط است و حلقه وصلی بین همه رکن‌های تربیتی مدرسه است.

معلم ­راهنما در خلوت خود، دائم به بچه‌های خود دعا می‌کند و از خداوند خیر و صلاح آنان را طلب می‌نماید.

در یک کلام؛ معلم راهنما، همراه دانش‌آموزش در مسیر تربیت، قدم برمی‌دارد تا با هم به مقصد اصلی انسانیت، یعنی قرب الهی دست یابند.

اصول ده‌گانه معلم‌راهنمایی مدرسه رواق، قواعدی عام و دستورالعمل‌هایی کلی هستند که به عنوان راهنمای عمل‌های تربیتی، می‌توانند تدابیر تعلیمی و تربیتی ما را هدایت کنند.

این اصول، خود از جنس برنامه تربیتی نیستند؛ اما نحوه اجرای همه‌ی برنامه‌های تربیتی توسط معلم‌راهنما را جهت می‌دهند.

عناوین این اصول عبارتند از: سببیت – محبت – اقتدار – کرامت – ملایمت – تداوم، تدریج و تمرکز – احتیاط – دعوت عملی – رازداری – دیدن

همه دانش‌آموزانی که:

علاقه‌مند به تحلیل و تفکر هستند.
اهل کوشش و اراده‌اند.
قلبی پر محبت نسبت به خوبی‌ها و زیبایی‌های حقیقی دارند.

و همه خانواده‌هایی که:

نسبت به تربیت صحیح و دینی فرزندانشان دغدغه مندند.
در مسیر تربیت، فعالانه و همدلانه در میدان هستند.

مدرسه نیازمند یک نقشه راه دقیق است که مسیر رسیدن به مقصود تربیت را روشن کرده باشد. یک نقشه راهبردی که بتواند با در نظر گرفتن اصل تفاوت‌های فردی، لایه‌ها و زیرلایه‌های تربیتی را بیان کرده و برنامه ریزی کند.

مدرسه رواق دارای یک نقشه راه تربیتی مبتنی بر مبانی تربیتی است که در یک نگاه دارای 2 رکن، 4 لایه و 13 زیرلایه است.

تلاشمان بر این است که همه برنامه ها و کلاس های مدرسه و همه تعاملات معلم راهنما و دانش‌آموز، بر مبنای این نقشه راه باشد و در یک بافت واحد به سمت هدف اصلی این نظام حرکت کند.

هر چند تربیت باید در بافت مدرسه و با پیگیری معلم راهنما اتفاق بیفتد، اما این مهم نیازمند فرصت‌هایی برای گفت‌وگو و اندیشه‌ورزی بر مبنای سیر تربیتی مدرسه است. از همین رو، در سالیان گذشته، مدرسه رواق، علاوه بر اجرای بی‌کم و کاست همه درس‌های رسمی، دروسی را به عنوان دروس مکمل برنامه‌ریزی و اجرا نموده است. درس اندیشه‌ورزی، درس مدیریت خویشتن، درس احکام و درس آمادگی جسمانی و دفاع شخصی.
در سال آتی نیز، با توجه به تکمیل سند مبانی و نقشه راه تربیتی مدرسه رواق، همه این دروس با یک نظام واحد، تحت عنوان زنگ‌های کتاب‌راه و 6 زنگ در هفته برگزار می‌گردد.


مدرسه رواق، دارای یک طرح یکپارچه و جامع مهارت‌آموزی، به نام «طرح معدن‌چی» است. در این طرح، دانش‌آموزان با یک روند نیمه‌اختیاری، به انتخاب رشته‌های مهارتی و هنری پرداخته و هر ترم به یادگیری یک مهارت¬ و یک هنر می‌-پردازند. هر چند این برنامه، برنامه‌ای مهم و هدفمند در نظام تربیتی رواق است؛ اما اساس و شاکله مدرسه مهارت آموزی نیست، البته اگر تفکر و اراده را یک مهارت ندانیم!


انسان‌ها با یکدیگر متفاوتند و هر کدام در مسیر تربیتی و آموزشی خود، جایگاه، چالش و پیشرانه‌های مخصوص به خود را دارند. از این رو، برای تربیت، معلم‌راهنما، هر دانش‌آموز را در بافت مسائل خود می‌بیند و متناسب با آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کند.
وجود عنصری به نام معلم راهنما، به همین منظور است. اصل نهم از اصول ده¬گانه معلم راهنمایی به همین قاعده اشاره دارد.

در فضای استعدادیابی، عمدتا دو نوع روش مرسوم است: روش استفاده از آزمون‌های مرسوم و روش مواجهه با زمینه‌های مختلف استعدادی. ترکیب هر دوی این روش‌ها، نظام استعدایابی مدرسه رواق را می‌سازد.

دانش‌آموزان در طول مدت تحصیل خود، با راهبری معلم‌راهنما، با دانش‌ها، مهارت‌ها و هنرهای متفاوتی آشنا می‌شوند و در پایان هر کدام از این آشنایی‌ها، میزان علاقه و استعداد آن‌ها، توسط 4 منبع، یعنی خود دانش‌آموز، خانواده او، استاد درس و معلم‌راهنما ثبت می‌گردد. 1. تلقی خود دانش‌آموز نسبت به علاقه و استعداد خود پس از مواجهه با زمینه‌ها، 2. کارنامه معدن کاوی بر اساس داده‌های ثبت شده مختص هر زمینه 3. تشخیص و مشاوره معلم راهنما، سه مولفه استعدایابی مدرسه را تشکیل می‌دهند.

اگر به جای سخت‌گیری، پیگیری جایگزین شود، می‌تواند کار و تلاش را بدون اضطراب‌های ماشینی برای دانش‌آموزان به ارمغان بیاورد.

معلم مطلوب مدرسه رواق، معلمی است جوان و با تحصیلات عالی دانشگاهی، که نوجوان و ویژگی‌های او را به خوبی بشناسد و بتواند هم افق با راهبردهای تربیتی مدرسه، به آموزش و تربیت دانش‌آموزان بپردازد.

یکی از ویژگی‌های اساسی نوجوان، جنب و جوش، حرکت و احساس صمیمیت است. پس اگر معلم، جوان، اهل علم و آشنا با مبانی تربیتی باشد، قطعا در همراهی با نوجوان و آموزش و تربیت او موفق‌تر است.

مسابقات علمی، یک بستر هیجان‌مند و خوب برای تلاش بیشتر و فهم بهتر دروس است که بعضا با کار گروهی و اکتشاف، همراه می‌شود. از این رو، مدرسه رواق، به این امر به اندازه متناسب با نقشه تربیتی آموزشی خود، اهتمام می‌ورزد. برگزاری آزمون‌های تیمز، پایا، المپیاد ریاضی و علوم مبتکران و … بر مبنای همین قاعده بوده است.

خانواده، محور تربیتی دانش‌آموز است و نقش مدرسه، نقش مکمل و مشاور است. از این رو، هم‌راهی مدرسه و خانواده در افق‌ها و برنامه‌های تربیتی، بسیار مهم و ضروری است. به همین جهت است که مدرسه، برنامه منظم و ممتد آموزش و هم‌فکری خانواده‌ها را اجرا می‌نماید. این جلسات به طور معمول، هر دو هفته یکبار برگزار می‌گردد.

چون نگرش ما در مسأله مدرسه، «مدرسه به مثابه خانه» است، مفروش بودن محیط مدرسه از جمله المان­های محیطی مدرسه است که تداعی­گر همین اصل می­باشد و از خستگی دانش‌آموزان به مراتب جلوگیری مینماید. خانه رواق، یک خانه پرمحبت و البته جدی و هدفمند است.

سه روز در هفته تا ساعت 13:45 و سه روز در هفته تا ساعت 15: 15.

مهم‌ترین پیام‌ها

اطلاعیه دریافت کارت داوطلبین آزمون ورودی پایه‌ی هفتم

شما والدین و دانش‌آموزان گرامی می‌توانید جهت دریافت کارت ورود به جلسه‌ی آزمون ورودی، از ۲۱ الی ۲۴ اردیبهشت از طریق همین وبسایت و با استفاده از کدملی و کدرهگیری

جشن بندگی پایه‌ی هفتم

دانش‌آموزان خوب پایه‌ی هفتم مدرسه، ورودشان به مسیر بندگی‌ را در کنار خانواده و کادر مدرسه جشن گرفتند. جشنی پر از اتفاق و خاطره‌ی شیرین که همراه شد با عهد

هیئت هفتگی؛ ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها

الحمدلله پنج‌شنبه‌ی گذشته، به مدد حضرت معصومه سلام‌ الله علیها، توفیق برپایی هیئت‌مان را زیر پرچم کریمه‌ی اهل‌بیت داشتیم. مراسمی که رنگ بوی کرامت در لحظه لحظه‌اش موج می‌زد. مراسم

بازارچه دانش‌آموزی؛ نوبت بهار

سومین بازارچه دانش‌آموزی مدرسه رواق دیروز برپا شد. پس از فصل پاییز و زمستان، حالا نوبت به بهار رسیده بود تا میزبان این بازارچه باشد. مثل دو نوبت قبلی، این

هشتمین آزمون سه‌درسی

هشتمین آزمون‌ سه‌درسی پایه‌ی نهم مدرسه‌ی رواق در سال تحصیلی 1403-04 هفته‌ی گذشته برگزار شد. آزمونی تستی از دروس ریاضی، ادبیات و فیزیک. آزمون‌های سه‌درسی ایستگاهی‌اند برای به چالش کشیدن

فوق برنامه

کلاس های رفع اشکال و تست و نکته در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم. این کلاس ها به تناسب فضای امتحان و اشکالات درسی و بررسی های معملین راهنما برگزار